- Declaratia 230 - Cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat
- 1 iunie 2024 - CONFERINȚA NAȚIONALĂ "Practici școlare transformatoare: între echitate, calitate, incluziune și eficiență"
- Proiectul ASCEND 2022 la 3.12.2023
- Punct de vedere RENINCO metodologii Lege Învățământ Preuniversitar
- 27 mai 2023 - Conferința Națională „Sprijin în învățare la nivelul școlii de masă. Structuri și servicii”
- Convocator Adunare Generală RENINCO 27 mai 2023
- RENINCO la 25 de ani
- Proiectul ASCEND – Tinerii cu dizabilități sunt AICI, ACUM!
- COMUNICAT DE PRESĂ
- Educație, formare profesională și angajare pentru persoanele cu dizabilități în Europa Autor: Vlad Andrei Stamate
- Incluziune şi diversitate , autor: Vlad Andrei Stamate
- Tinerii cu dizabilități în Uniunea Europeană
- Tinerii cu dizabilitati in lume 8.11.2022
- Raport de curs 21.10.2022
- Să înțelegem necesitățile și soluțiile tinerilor cu dizabilități din România - a doua întâlnire a Comitetului consultativ al proiectului, ASCEND - 3.10.2022, București, hotel Continental
- INFORMAȚII PRIVIND EVOLUȚIA PROIECTULUI ASCEND
- OPINII ȘI PROPUNERI LA PROIECTUL LEGII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR
- Adresăm din nou mulțumiri tinerilor cu dizabilități care au trimis răspunsurile lor la chestionarul difuzat on-line, în cadrul cercetării ASCEND.
- CONSULTARE RENINCO – INCLUZIUNEA ȘI ECHITATEA ÎN PROIECTUL LEGII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR – AUGUST 2022!
- Reeditarea lucrărilor: Să învățăm cu plăcere și 8 LOG
- Anunț lansare chestionar PROIECTUL ASCEND 2022
- INVITATIE APEL CERCETARE ASCEND
- ASCEND, prima întâlnire a Comitetului consultativ – Consiliul Național al Dizabilității din România
- SURSE DOCUMENTARE - POLITICI ȘI PROGRAME EUROPENE ȘI INTERNAȚIONALE PRIVIND PERSOANELE CU DIZABILITĂȚI, CU FOCALIZARE PE TINERI - PROIECTUL ASCEND 2022 - în proces de traducere
- Consiliul Național al Dizabilității din România (CNDR), în parteneriat cu Asociația RENINCO România – membru fondator al CNDR – desfășoară în perioada iunie – decembrie 2022 proiectul ASCEND.
- EDUCAȚIA PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI ȘI/SAU CES (*)
- Pe drumul spre educația incluzivă în România Contribuția Rețelei RENINCO
- NOU !!! - Pași spre educația incluzivă în România. Contribuția Rețelei RENINCO
- 12 iunie 2021: Conferința “Incluziune și echitate. Realitate sau deziderat? Rezultatele cercetării privind situația copiilor cu dizabilități și / sau CES”
- Sa ii cunoaștem mai bine si sa fim prieteni cu copiii cu autism!
- 12 iunie 2021 Invitatie la Conferinta online Incluziune si Echitate:Realitate sau Deziderat?
- Traian Vrăsmaș: Educația incluzivă. Aspirații și realități. 14 mai 2021
- Noutăți editoriale cu contribuția RENINCO
- REZOLUTIE-CONFERINȚA NAȚIONALĂ ACCES ȘI PARTICIPARE LA EDUCAȚIE, EDIȚIA A IV A COOPERARE SI COMPETIȚIE ÎN EDUCAȚIE 23.11.2011
- CONCLUZII analiza GREI vineri 22.11.2019
- 23.11.2019 - se convoacă Adunarea Generală a Asociației RENINCO România
- 23.11.2019 - Conferinţa Naţională ”Acces şi participare la Educaţie” ediţia a IV a, 2019
- SIMPOZIONUL NAȚIONAL „INDIVIDUALIZARE ȘI PERSONALIZARE ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV AL ELEVILOR AFLAȚI ÎN DIFICULTATE” – EDIŢIA a V a – PLOIEŞTI – 7 Iunie 2019
- PUBLICAȚII ȘI TRADUCERI UNICAT ACCESIBIE PRIN COPIERE
- Cercetare „Aspecte ale echităţii în şcoală”
- Seminar European Forum Disability 22-23 martie 2019, Bucuresti, pe tema Tinerii cu dizabilităţi şi (ne) angajarea în muncă
- Concluzii ale conferinței naționale „Acces şi participare la educație pentru persoanele cu dizabilităţi”
- Adunarea Generală RENINCO – România, București, 7 septembrie 2018
- 4 noiembrie 2017 - Conferința Națională intitulată „Acces si participare la educație”
- 12 iunie 2017 - Simpozion Ploiesti 2017
- Incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale: bilanț și perspective - 2017
- Asociatia Amurtel, membra a Asociatiei RENINCO Romania, a lansat o colectie de povestiri pro-diversitate in cadrul proiectului Avem fiecare o poveste
- 15 martie 2016 - Sesiune de informare la Liceul Ion Barbu din Bucuresti pentru reprezentanții autorităților publice locale, persoane cu dizabilități și organizații neguvernamentale
- „METODOLOGIA privind combaterea discriminării și excluziunii școlare a copilului și tânărului cu cerințe educaționale speciale prin colaborare și intervenție multidisciplinară”
- Brosuri Informative pentru organizatii ale persoanelor cu dizabilitati
- Colaborare și cooperare pentru echitatea în educație
- INVITAȚIE CONFERINȚA DE LANSARE A PROIECTULUI ”Parteneriate active pentru incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale”
- Comunicat lansare proiect - Focus: incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale
- 20-21.02.2015, Oradea - Conferinţa Naţională de psihopedagogie specială şi consiliere şcolară (cu participare internaţională)
- Document de poziţie al Asociatiei RENINCO Romania
- Proiectul Promovarea educației incluzive pentru copii cu dizabilități și CES în România, cu focalizare pe învățământul preșcolar, primar si gimnazial
- 2 iunie 2014 – 30 aprilie 2016;Proiect nou: TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!Proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România
- Parintii apara drepturile copiilor cu dizabilitati
- Rezoluția Conferinţei Naţionale “Parteneriatul Educaţional Şcoală-Familie, exemple de bună practică incluzivă în şcoala românească” Bucureşti, 14.06.2014
- Invitatie la Conferinţa Naţională “ Parteneriatul Educaţional Şcoală-Familie, exemple de bună practică incluzivă în şcoala românească”
- Pozitia RENINCO privind proiectul de lege a copiilor cu dizabilitati
- curs pilot inovativ, de initiere in tehnicile muzicoterapiei
- Comunicat de presă Bucureşti, 2 Aprilie 2014
- RAPORT SINTEZĂ Vizite de monitorizare Octombrie 2013 - Martie 2014
- Promovarea educației incluzive pentru copii cu dizabilități și CES în România, cu focalizare pe învățământul preșcolar
Pe drumul spre educația incluzivă în România Contribuția Rețelei RENINCO
Pe drumul spre educația incluzivă în România
Contribuția Rețelei RENINCO
Cartea “Pe drumul spre educația incluzivă în România - Contribuția Rețelei RENINCO” reprezintă o frumoasă și provocatoare incursiune în istoria ultimilor 32 de ani de tranziție în educație, un drum parcurs de la educația specială, la educația integrată și apoi pas cu pas depășind barierele pentru construcția educației incluzive în România.
Lucrarea se adresează profesioniștilor din domeniul educației și alte domenii conexe, elevilor și studenților, părinților, organizațiilor neguvernamentale, instituțiilor guvernamentale centrale și locale, instituții școlare și academice, cu scopul de a contribui la dezideratul universal al educației pentru toți.
Coordonatori: Traian Vrăsmaș și Ecaterina Vrăsmaș
Editura: Editura Universitară București
Categoria cărții: Colecția Științe ale Educației
ISBN:978-606-28-1369-7
Anul apariției: 2021 / Numărul de pagini: 497
Cartea reunește eforturile a șapte autori (Ana Maria Dinu, Livius Manea, Simona Nicolae, Viorica Preda, Monica Stanciu, Traian Vrasmas și Ecaterina Vrăsmaș) care au contribuit la documentarea substanțială a drumului spre o educație incluzivă în România, însoțite la final de o colecție de mărturii valoroase despre educație.
Prof.univ.dr. Traian Vrăsmaș este în prezent cadru didactic asociat al Facultății de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității „Ovidius„, Constanța, coordonator național de proiecte la Asociația RENINCO România, cu o bogată și relevantă experiență profesională în management și cercetare, ca director de școală specială, șef serviciu la Ministerul Învățământului în perioada post-revoluției, consultant și coordonator programe la Reprezentanța UNICEF în România, cercetător asociat la Institutul de Șiințe ale Educației, autor și coordonator al mai multor publicații în domeniul psihopedagogiei, educației integrate și educației incluzive.
Prof.univ.dr.Ecaterina Vrăsmaș este profesor emerit al Facultății de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității București, este conducător de doctorat, președinte al Asociației RENINCO România, directorul CCPCE - Centrului de Cercetare și Promovare a Echității în Educație – Universitatea București, coordonator de proiecte, autor și co-autor al mai multor lucrări de specialitate în logopedie, educația timpurie, educația incluzivă, consilierea și educația părinților.
Lista autorilor de mărturii (în ordine alfabetică) cuprinde: Andronic Zenaida (profesor, Craiova), Karla Melinda Barth (conf.univ.dr., Oradea), Adina Codres (consilier superior, ANDPDCA), Rodica Enache (prof.univ.dr., Constanța), Alois Gherguț (prof.univ.dr., Iași), Maria Liță (profesor, Timișoara), Raluca Matei (conf.univ.dr., Constanța), Daniel Mara (prof.univ.dr., Sibiu), Izabella Popa (consilier superior, ANDPDCA), Doru-Vlad Popovici (prof.univ.dr., București), Vasile Preda (prof.univ.dr., Cluj-Napoca), Viorica Preda (inspector general, MEN), Adrian Roșan (prof.univ.dr., Cluj-Napoca) și Andrei Stan (elev, București).
Cartea “Pe drumul spre educația incluzivă în România - Contribuția Rețelei RENINCO” este o lucrare de referință despre povestea educației din România din ultimii 32 de ani, având ca repere cei trei E: educația specială, educația integrată și educația incluzivă, care trece în revistă “meandrele postrevoluționare din domeniul educațional dedicat persoanelor cu dizabilități și/sau CES –cerințe educaționale speciale, din ultimii 32 de ani (1990-2021)“.
Această lucrare este valoroasă din punct de vedere științific și istoric care reflectă un cadru temporal de peste trei decenii, care contribuie la: evidențierea cadrului normativ național, conceptualizarea celor trei E, la noi și în lume, evidențiază evenimente și documente conexe acestei triade educaționale, analizează succesele, incosecvențele, erorile din legislație, management și activități profesionale, ca puncte de reper și lecții de învățat pentru viitor. Sunt prezentate rezultatele activității rețelei RENINCO și proiectele relevante în colaborare cu UNICEF, UNESCO, Ministerul Educației și alte instituții relevante care au contribuit la schimbarea paradigmei pentru o educație incluziva. În final să avem o radiografie a situației actuale a educației incluzive în România, ca mijloc esențial pentru atingere dezideratului universal al Educației pentru Toți - Declaraţia mondială privind educaţia pentru toţi, Jomtien (1990).
Lucrarea ne reamintește faptul că educația și școala se adaptează la nevoile și particularitățile fiecărui copil, pentru a putea oferi o educație incluzivă de calitate.
După trei decenii, în România actuală încă se depun eforturi pentru a dezvolta și construi un sistem de educație incluziv, accesibil tuturor copiilor și tinerilor. Cu toate acestea, autorii se întreabă retoric după 32 de ani de tranziție, făcând o comparație cu legenda meșterului Manole: “De ce oare, pentru ca zidul să rămână în picioare, trebuie neapărat să apară o nouă Ana, sa o zidim, din nou și ......mereu? Nu au fost destule Ane până acum? “
Cartea “Pe drumul spre educația incluzivă în România - Contribuția Rețelei RENINCO” este structurată pe șase capitole, astfel:
Capitolul 1 – este un capitol introductiv în care sunt prezentate o scurtă istorie din perspectiva dizabilității, copilul cu dizabilitate în familie și în comunitate, educația copiilor cu dizabilități înainte de 1990 în România, concepte de bază, educația incluzivă context, dileme, provocări etc.
Capitolul 2 – descrie Perioada tranziției (1990-1997) din perspectiva legislativă – renașterea psihopedagogiei, asistenței sociale, cercetarea în domeniul handicapului și educației speciale, primele legi pentru persoanele cu dizabilități, apariția rețelei RENINCO, proiecte de referință, resurse si considerații finale.
Capitolul 3 – Educația, Protecția Copilului și RENINCO în perioada 1998-2000, detaliază contextul național, legislația și societatea civilă, înființarea Asociației RENINCO România, proiectele de cooperare cu UNESCO, UNICEF, Ministerul Educației și concluzii finale.
Capitolul 4 – Elanul Integrării Europene (2001-2006) prezintă o analiză a situației privind integrarea școlară a copiilor cu dizabilități, apariția și elaborarea unor instrumente, adaptare curriculum, aparitia de noi profesii necesare –profesorul itinerant și de sprijin, pentru integrarea copiilor în școlile de masă.
Capitolul 5 – Suntem în Uniunea Europeană (2007-2021) prezintă contextul mondial și European în educația cerințelor speciale, o analiză privind legislația actuală din perspectivă celor 3E, contribuția RENINCO –proiecte învățâmânt preșcolar și primar, publicații și activitate internațională, înființarea G.R.E.I – Grupul Român pentru Educație Incluzivă.
Capitolul 6 – Stagnăm, regresăm sau progresăm în educația incluzivă? Acest ultim capitol descrie statusul situației actuale în care se află educația incluzivă, având la baza studiile și cercetările cu privire la educația copiilor cu dizabilități și/sau CES, realizate în perioada 2000-2021 de RENINCO împreună cu Ministerul Educației, Institutul de Științe ale Educației, UNICEF, universități din România, organizații non-guvernamentale, Centrul de Cercetare pentru Promovarea Echității în Educație.
În acest capitol regăsim totodată un inventar al barierelor, care favorizează stagnarea și regresul în construcția educației incluzive, situație care în ultimii zece ani a fost evidentă pe diferite paliere. Un aspect valoros care este prezentat la finalul acestui capitol, îl reprezintă un pachet de soluții, resurse și lecții învățate care pot fi aplicate pentru a depăși obstacolele întâmpinate, pe drumul spre o educație incluzivă în România.
În loc de concluzii: Ce promovează RENINCO? - sunt prezentate în mod sintetic, pe termen mediu si lung, măsuri prioritare promovate de RENINCO, care vizează cercetarea în domeniul educației incluzive, alinierea la agențiile europene, reforma și alinierea legislației în domeniul educației, o strategie pentru educația incluzivă, cunoașterea corectă a terminologiei și problematica educației și a dizabilității, etc.
La finalul cărții, sunt prezentate 14 mărturii, o mărturie a unui elev- adolescent cu dizabilitate integrat în învățământul de masă, precum și alte treisprezece mărturii ale profesioniștilor din domeniul educației și protecției copilului, care de-a lungul timpului au colaborat și contribuit prin rețeaua RENINCO la schimbarea atitudinilor față de copii cu dizabilități și/sau cu CES, la promovarea conceptului de educație incluzivă, la formarea profesorilor și educarea părinților, a publicului larg, pentru adoptarea de valori universale, precum educația pentru toți.
Pentru mine lecturarea acestei cărți, a însemnat o incursiune în istoria educației incluzive în România, o cunoaștere/recunoaștere a eforturilor întreprinse pentru a progresa pe diferite paliere, de la cadru legislativ, la bune practici, cercetare, la o schimbare continua care uneori a fost benefică, alteori haotică din cauza perioadelor de tranziție, a stării de confuzie și a lipsei de cooperare între actorii principali, responsabili pentru educație.
Această lucrare poate sta la baza luării unor decizii importante de către fiecare din noi, fie că este vorba de un elev, student, părinte, profesionist, o școală, o instituție publică centrală sau locală, pentru a putea continua drumul spre educația incluzivă în România.
În concluzie, vă invit să citiți această carte “un tezaur de informații concludente“ pentru a reflecta și învața din lecțiile trecutului. George Santayana, filosoful american spunea: “Cei care uită trecutul sunt condamnați să îl repete “.
Mariana Arnăutu,
Specialist Educație, București.
14 feb 2022